Alweer bijna twintig jaar geleden kwam ik voor het eerst een handpan tegen. Dit was een Hang, in een periode lang voordat handpannen te vinden waren zoals nu. Ik was op slag verliefd op het geluid, en ben sindsdien op zoek geweest naar een manier om er zelf één te kunnen spelen. Dit bleek nog niet makkelijk. Na lang zoeken kocht ik mijn eerste handpan pas acht jaar later, in 2012.
Mijn ontwikkeling als handpanspeler
Ik had niet kunnen bedenken dat handpan zo’n groot onderdeel van mijn leven zou gaan worden. Het begon als een instrument dat ik puur voor mezelf kocht. Een paar jaar lang is de handpan een instrument gebleven dat ik vooral thuis speelde, buiten mijn werk als muzikant om. Er mijn werk van maken had niet mijn focus, ik vulde mijn week tenslotte al met drums.
Op een gegeven kwam toch het verlangen om meer met dit instrument te doen. Er gebeurde mijns inziens erg weinig op gebied van handpan in Nederland, en de mogelijkheden die er waren vond ik enorm bevrijdend. De ruimte voor ontwikkeling is groot, omdat het nog zo’n jong en relatief onbekend instrument is. Ik begon naast mijn werk als drummer dus steeds meer als handpanspeler te doen.
Tegenwoordig heb ik een groeiende online handpan lespraktijk, geef ik consulten via Handpanshop, en geef ik optredens. Deze optredens zijn meestal in solo verband, al sta ik open voor alles dat op m’n pad komt en sluit ik toekomstige projecten in groepsverband zeker niet uit.
Inspiratie
Het leuke aan de handpan scene is dat het nog enorm groeiende is. Toen ik mijn eerste handpan kocht was er nog weinig over te vinden. Er waren een paar video’s op internet waar ik iets uit kon halen, maar daar hield het ook wel op. Dit maakte dat ik het echt zelf uit moest gaan vinden. Gaandeweg kwamen er steeds meer spelers bij die ik erg waardeer om hun innovativiteit en originaliteit. Sam Maher was de eerste speler die deuren voor mij opende. Daarop volgde Kabeção, de speler waar ik het meeste van heb geleerd. Zijn techniek en stijl is een grote inspiratiebron. Ook Manu Delago is een grote bron van invloed voor mij. Zijn toffe combinaties van handpan en elektronica sluiten goed aan bij hoe ik graag bezig ben met het maken van muziek.
Naast handpanspelers haal ik ook veel inspiratie uit andere spelers die muzikale keuzes maken die mij als speler enorm inspireren. Vooral in de neoklassieke hoek zijn veel makers te vinden waar ik veel inspiratie uit haal, zoals Nils Frahm, Max Richter en Joep Beving. Hun minimalistische manier van componeren en/of spelen pas ik graag toe binnen mijn handpanspel.
Plannen
De afgelopen jaren heeft mijn hoofdfocus wat betreft handpan gelegen op het ontwikkelen van mijn lespraktijk. Ook werk ik met regelmaat in opdracht van Handpanshop. Mijn agenda vult zich ook steeds meer met opnames en optredens. Ik hoop dit de komende jaren verder uit te gaan bouwen. Ook zijn er voorzichtig wat plannen voor een soloalbum. Genoeg moois om naar uit te kijken!
Ik speel op Chaya handpannen, een bedrijf waar ik sinds 2017 een endorsement bij heb.
Ben je geïnteresseerd naar mijn verhaal op gebied van drums? Kijk dan hier voor meer info over mijn werk als drummer.
Voor meer info over mijn werk als handpandocent kan je hier een kijkje nemen.