Hoog tijd voor een nieuwe blog! Toegegeven: met een klein beetje vertraging. We zijn bezig met een flinke upgrade van de website en de lessen. Het wordt geweldig, maar het vraagt de nodige aandacht. We zijn er bijna, maar zoals altijd zijn er die laatste loodjes… De blogs hebben hierdoor wat vertraging opgelopen, maar ik heb gelukkig al veel onderwerpen klaarstaan voor de komende periode.
Te beginnen met een ode die er al een tijdje aan zat te komen. Zijn naam kwam al vaker voorbij in deze blogs. Zeker geen “new kid on the block”: Alexandre Lora heeft zijn sporen ruimschoots verdiend binnen de handpanscene. In deze blog vertel ik je alles over hem. Hoog tijd voor een ode aan Alexandre Lora!
Alexandre’s roots
Alexandre Lora is de eerste niet-Europese handpanspeler die voorbij komt in deze serie odes. Dat is op zich niet gek; de handpan heeft zijn oorsprong sterk in Europa, en veel grote spelers komen van dit continent. Tegenwoordig bevinden spelers zich echter over de hele wereld, waaronder in Zuid-Amerika, met al het moois dat dit continent te bieden heeft!
Zuid-Amerika heeft op muziekgebied een frisse, dansbare cultuur in vergelijking met Europa. Waar wij zijn opgegroeid met veel klassieke stromingen, is Zuid-Amerika de bakermat van latin. Wel een kanttekening: een Zuid-Amerikaan zal je niet blij aankijken als je het enkel “latin” noemt. Het is alsof je alle klassieke stromingen simpelweg “klassieke muziek” zou noemen. Er is een zee aan stromingen en stijlen, en er zijn vanzelfsprekend grote verschillen in muziekstijlen tussen landen. Een interessant onderwerp, absoluut, maar iets te uitgebreid om nu op in te gaan!
Terug naar Alexandre. Geboren en getogen in Brazilië – dat hoor je terug in zijn spel! Zijn spel zit vol geweldige ritmische patronen, met ritmes die voor de gemiddelde Europeaan een flinke uitdaging zouden zijn. Opgroeien in Brazilië is op dit gebied dan ook een flink voordeel!
Ontdek eens of jij deze roots terughoort op zijn album uit 2017: Handpan for Peace
Yishama
Alexandre Lora is een van de bekendere endorsers van Yishama. Yishama is een Israëlische bouwer die bekendstaat om de mutanten: handpannen met extra toonvelden, vooral op de bodem van de handpan. Tegenwoordig zie je handpannen met bodempads steeds vaker (ik schreef er eerder een blog over), maar Yishama was wat dit betreft een van de pioniers.
Deze endorsement hoor je ook terug in zijn muziek; Alexandre was al vroeg bezig met het componeren van grotere, complexere composities die zonder bodempads lastig te spelen zouden zijn. Hij bevindt zich in goed gezelschap: andere bekende endorsers van Yishama zijn onder andere Kabeção, Flavio Salvaje en Hang Massive. Over alle drie schreef ik eerder al een blog. Mocht je die willen lezen, klik dan op de links!
Traveling Through Eternity
Het meest recente album van Alexandre Lora heet Traveling Through Eternity. Wat mij betreft is dit misschien wel het mooiste handpanalbum dat dit jaar is uitgebracht. Alexandre weet hier perfect de balans te vinden tussen rijke, originele composities en een scherpe focus op essentie. Het blijven liedjes, maar wel enorm verfijnd en eigenzinnig. Ik nodig je graag uit om een uurtje te gaan zitten en niets anders te doen dan naar dit album te luisteren. Op z’n minst heb je een heerlijk zenvol uurtje, en op z’n best een ton aan inspiratie!
Live
Alexandre Lora is een graag geziene speler op handpanfestivals, wat ook veel samenwerkingen met zich meebrengt. Een bekende samenwerking deelde ik in mijn vorige blog: daar werd zijn compositie Golden Hall gespeeld, maar dan door drie andere spelers. Mocht je deze gemist hebben, check dan zeker die video nog even uit mijn vorige blog – een pareltje!
Afsluitend nog een prachtige video van hem, vorig jaar opgenomen op het Belgische Pantribe. Sowieso een aanrader als je ooit een handpanfestival wilt bezoeken! Hier zie je Alexandre live met materiaal van zijn laatste album. Veel luisterplezier!