Ontwikkeling van de handpan scene
De handpan heeft een bevlogen twintig jaar doorgemaakt. Van de eerste Hang in 2000 tot tientallen bouwers wereldwijd die een enorm scala aan soorten handpannen maken. Verschillende makers, materialen, toonsoorten, pannen met bodempads… Het is een enorm verschil met 20 jaar terug. Ik kocht mijn eerste handpan in 2012, bij het bedrijf dat later Handpanshop zou worden.
Zelfs in 2012 was het nog compleet anders. Ik heb tot dat moment jaren gezocht naar een handpan. Er waren geen verkoopplekken, bouwers waren schaars en vaak slecht of niet bereikbaar. Ik ben heel blij dat ik op dat moment onderdeel ben geworden van de handpanscene, omdat ik heel actief elke stap en ontwikkeling heb kunnen meemaken. Waar het begon als een busk-instrument (het spelen op straat) heb je nu ontzettend veel variatie: de meer muzikale hoek, de meer klankgerichte hoek, de spelers die in een mantra-achtige tendens spelen, spelers die een enorme gelaagdheid laten horen, en ga zo maar door. De handpan scene is dus volop in ontwikkeling. Een zeer toffe beweging, die nog steeds volop gaande is natuurlijk.
Luister naar muziek
Mijn eerste oefentip is wat mij betreft misschien wel de meest relevante en allesomvattende: luister (met volle aandacht) naar muziek. Probeer je open te stellen voor nieuwe stijlen, zowel binnen handpan gerelateerde muziek als daarbuiten. We leven in een tijd waarin dit makkelijker is dan ooit, met apps als Spotify en YouTube.
Ondanks al deze mogelijkheden vinden veel mensen het toch lastig om echt in stilte met aandacht te luisteren naar muziek, zeker als je luistert naar iets onbekends. Probeer dit te doorbreken en echt te luisteren naar wat er gebeurt. Vraag je af wat deze manier van muziek maken echt uniek maakt. Het opent deuren naar stijlen en spelers die je anders nooit had ontdekt. Bovendien kunnen de inzichten die je doet door deze manier van luisteren je eigen spel enorm verrijken.
Ik durf met zekerheid te zeggen dat ik van met onverdeelde aandacht naar muziek luisteren even veel heb geleerd als met het oefenen van patronen en technieken.
Astronaut
Om hier meteen aan de slag te kunnen heb ik een mooie inspiratie tip: Kabeçaõ – Astronaut. Kabeçaõ is mijns inziens een van de meer vernieuwende spelers van dit moment.
Deze video laat op veel verschillende manieren naar zich kijken en luisteren:
– Allereerst is het een prachtige thema. Het is een fijne sfeer die in alle rust wordt neergezet. Puur als luistersessie een prachtige 16 minuten dus.
– Er gebeurt ontzettend veel op technisch vlak. Hier is de meerwaarde van video groot: je kan zien hoe hij specifieke klanken produceert. Een goudmijn aan toffe technieken dus!
– Ga eens na hoe weinig er eigenlijk gebeurt in 16 minuten. Qua versieringen en technieken komt er veel voorbij, maar eigenlijk is er maar één thema waarop wordt voortbewogen. Een hele uitdaging om dat zo lang interessant te houden. Een zeer waardevolle uitdaging om zelf te proberen met een van je eigen creaties.
– Let eens goed op tempo. Het voelt enorm relaxed, terwijl de bewegingen toch best snel zijn. Deze manier van ‘lui spelen’ zal in latere blogs zeker nog voorbij komen. Probeer bij deze video vooral te ervaren wat het effect ervan is.
Deze luistertip is dus nog handpan-gerelateerd. Zoals ik in mijn eerste blog al zei zal dit lang niet altijd het geval zijn. Ik zou je voor nu graag willen uitdagen om met regelmaat met volle aandacht te luisteren naar nieuwe muziek. Het zal je beeld van muziek en het maken ervan volledig veranderen!